آموزش کمک های اولیه

مطالبی درباره امداد و کمک های اولیه

آغاز طرح امدادونجات نوروزی

دوشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۰، ۰۸:۱۶ ب.ظ

مراسم آغاز طرح نوروزی جمعیت هلال احمر امروز در حالی برگزار شد که برای اولین بار ماشین های امدادی آرگو و سامانه های نوین جمعیت هلال احمر همچون سامانه‌های مدیریت سوانح و سامانه جامع امدادگران و نجات‌گران رونمایی شدند.


نشست خبری آغاز طرح نوروزی، رونمایی از سامانه های نوین و مانور تجهیزات جمعیت هلال احمر با حضور ابوالحسن فقیه، رییس جمعیت هلال احمر، دبیر کل و روسای سازمان های تابعه برگزار شد.

در نشست خبری این مراسم، فقیه درخصوص اقدامات صورت گرفته همزمان با فرارسیدن سال جدید با اشاره به طرح نوروزی جمعیت هلال احمر تصریح کرد: این طرح از ۲۴ اسفند تا ۱۴ فروردین برگزار خواهد شد و طی آن هزار و ۲۴۵ پست و پایگاه ثابت و موقت مشغول خدمات رسانی خواهند بود،

وی افزود: نسبت به سال گذشته خدمات رسانی طرح نوروزی امسال ۵۰ درصد رشد داشته است بطوری که ۷۲۸ پایگاه موقت، ۳۸۹ پایگاه ثابت و ۸۵۶ پست موقت در ۳۱ استان کشور برای نوروز امسال پیش بینی شده است.

فقیه با تاکید بر اینکه هلال احمر تجهیزات و نیروی امدادگر برای اسکان موقت مسافران نوروزی ۱۵۴ هزار مسافر در راه مانده و برای بحث درمان اضطراری ۷۱ هزار و ۵۰۰ نفر را دارد تصریح کرد: با چنین تدابیری  پاسخگویی به ۴ هزار حادثه امکان پذیر خواهد بود

رییس جمعیت هلال احمر در ادامه با اشاره به طرح راهنمای نوروزی سازمان جوانان هلال احمر خاطر نشان کرد: : در نوروز سال گذشته به ۲۱ میلیون نفر در طرح راهنمای نوروزی ارائه خدمات کردیم و امیدواریم با آمادگی‌های لازم بتوانیم در نوروز سال ۹۱ به ۲۵ میلیون مسافر خدمات مختلف راهنمای نوروزی ارائه شود.

رییس جمعیت هلال احمر  با اشاره به تجهیزات این ارگان در ایام نوروز افزود: ۵۷ دستگاه خودروی کمک دار، ۱۱۹ خودروی نجات، ۲۱ دستگاه تریلی، ۱۷ دستگاه کامیونت ویژه و ۱۳۹ ست نجات کوهستان، ۱۳۹ کپسول اطفای حریق و ۱۵ ست دریایی از جمله اقلام در نظر گرفته شده برای طرح نوروزی است.

به گفته وی، منابع بسیج شده در طرح امداد و نجات نوروزی ۹۹ هزار و ۶۰۰ نفر روز امدادگر، ۴۶ هزار و ۴۰۰ روز دستگاه خودروی امدادی و تعداد ۱۴ فروند بالگرد امدادی است.

۳۱ آرگو در ناوگان جمعیت هلال احمر

به گفته رییس جمعیت هلال احمر امسال در مرحله توزیع اقلام خودروی جدیدی توزیع شده است که برای نجات در شرایط سخت مانند سیلاب و مناطق کوهستانی و نقاط صعب العبور در نظر گرفته شده است.

وی افزود: امسال ۳۱ خودروی آرگو به ناوگان حمل و نقل هلال احمر افزوده شده است و این خودرو با قدرت بالا در آب، کوهستان و شرایط سخت مورد تست قرار گرفت و جواب داد بنابراین برای شرایط آب و هوایی ویژه این خودرو خریداری شد.

بالغ بر ۱۸۷ هزار نفر از مرگ حتمی نجات یافتند

در ادامه این نشست محمود مظفر، رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر در خصوص کل حوادث به وقوع پیوسته از ابتدای سال تا کنون گفت: کل این حوادث ۱۳ هزار و ۵۱۸ مورد حوادث جاده ای، کوهستانی و انسان ساز بوده است که مجموعاً ۱۹۰ هزار و ۴۹۰ نفر در این حوادث نیاز به امداد رسانی داشتند و ۱۸۷ هزار و ۵۸۵ نفر از مرگ حتمی نجات یافته اند.

وی با تاکید بر اینکه مجموعاً بالغ بر ۷۹ هزار نفر امدادگر و پرسنل برای امدادرسانی این حوادث اعزام شده اند ادامه داد: ۶۱ هزار و ۶۰۵ نفر اسکان اضطراری داده شده اند و ۱۵۱ هزار و ۹۲۹ نفر از خدمات امدادی بهره مند شده اند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به انتقال ۷۳۷ تن مواد غذایی و محموله‌های امدادی با بالگردهای امداد هوایی گفت: در این زمینه ۱۲۴ مصدوم نیز به بیمارستان منتقل و در زمان انتخابات نیز ۴۰ صندوق انتخاباتی با صد مسئول حوزه‌های آن به دلیل برف و کولاک توسط بالگردهای جمعیت هلال احمر منتقل شدند.

وی تصریح کرد: از نظر کیفی هر پایگاه باید یک آمبولانس و یک خودروی نجات داشته باشد. همچنین در حال حاضر زمان رسیدن بر سر مصدومان ۱۳ دقیقه است که بر اساس زمان استاندارد این زمان زیر ۸ دقیقه محاسبه می شود و و ما برای رسیدن به زمان استاندارد باید پایگاه های  سازمان را ۴ تا ۵ برابر افزایش دهیم.

توزیع یک میلیون کیف امدادی از سوی جوانان هلال احمر

بنا بر این گزارش در ادامه این نشست محمد جعفریان، رییس سازمان جوانان هلال احمر در تشریح فعالیت‌های جمعیت هلال احمر در نوروز سال ۹۱ گفت: دوازدهمین دوره اجرای طرح راهنمای مسافرین نوروزی با رویکردی جدید در جهت آموزش با حوادث رانندگی که اثرات منفی بسیاری به جز آمارهای زخمی و کشته‌ها در بر خواهد داشت صورت خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه طرح راهنمای مسافرین نوروزی سال ۹۱ با حضور ۱۸ هزار جوان جمعیت هلال احمر در سراسر کشور برگزار می‌شود افزود: در طرح راهنمای مسافرین نوروزی سال آتی هزار پایگاه در سراسر کشور ایجاد شده است که ۴۰ درصد آن شبانه‌روزی بوده و جوانان جمعیت هلال احمر دو روز قبل از سال تحویل در پایگاه‌ها مستقر می‌شوند.

جعفریان  گفت: در طرح امسال برای هر ۱٫۵ پایگاه یک خیمه نماز برای انجام فرایض نماز جماعت برپا می‌شود. همچنین در زمینه سامان دادن برخی پایگاه‌ها که در مناطق سردسیر واقع شده است ۱۰ درصد این پایگاه‌ها به صورت کانکس ایجاد می‌شود و ۳۰۰ ارزیاب نیز این فعالیت‌ها را پوشش می‌دهند.

رییس سازمان جوانان هلال احمر با اشاره به ارائه خدمات مختلف رایانه‌ای از جمله ارسال پیامک‌های امدادی از توزیع یک میلیون کیف امدادی مقوایی برای داشبورد خودروها در نوروز ۹۱ خبر داد و تصریح کرد: در این زمینه ۵۰۰ هزار نسخه نقشه‌های ایران در استان‌ها و به خصوص در جاده‌هایی که دچار حوادث می‌شوند بین مسافران نوروزی توزیع می‌شود.

وی گفت: در این زمینه ۵۰ شخصیت سینمایی، مذهبی و فرهنگی با صدای خود پیام‌های مرتبط امدادی را از طریق سامانه ۶۴۲۷ در اختیار مردم قرار می‌دهند.

۵۶ درصد داوطلبان جمعیت هلال احمر زن هستند

در این نشست فرحناز رافع، رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر نیز با اشاره به اجرای طرح مروجان سلامت و مهرورزی که برای جلوگیری از رفتارهای پرخطر چهارشنبه سوری تا روز دوشنبه ۲۲ اسفند ادامه خواهد داشت، افزود: ما در بررسی‌های خودمان متوجه شده‌ایم که از سنین ۱۵ تا۲۵ سال با انجام رفتارهای پرخطر در این ایام دچار حادثه می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: در زمینه فعالیت‌های جمعیت هلال احمر در ایام نوروز نیز ۲۵۰۰ پزشک و پیراپزشک در پایگاه‌های امداد و نجات جمعیت هلال احمر با توزیع ۵۰ هزار فلش کارت توصیه‌های سلامت و امدادی صورت می‌پذیرد.

وی در خصوص آمار دواطلبان زن نیز خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۵۶ درصد از داوطلبان جمعیت هلال احمر زن هستند.

سامانه مدیریت سوانح رونمایی شد

در پایان این نشست خبری همچنین از سامانه‌های مدیریت سوانح و سامانه جامع امدادگران و نجات‌گران رونمایی شد.

مرتضی مرادی‌پور، مدیر این سامانه با اشاره به ارائه خدمات از جمله آمار و حوادث که در این سامانه به صورت آنلاین و در دو تفکیک عمومی و تخصصی ارائه می‌شود، گفت: این سامانه اطلاعات خود را به صورت ۱۲ و  ۲۴ ساعته در اختیار متقاضیان برای آگاهی از حوادث مختلف جاده‌ای، کوهستان، دریایی قرار می‌دهد.

در ادامه این نشست خبری متانی، معاون برنامه‌ریزی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز در تشریح سامانه جامع امدادگران و نجات‌گران هلال احمر خاطر نشان کرد: این سامانه برای ثبت اطلاعات و درجه‌بندی امدادگران و نجات‌گران و در نهایت آخرین اطلاعات امدادگران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یادآور می شود بعد از پایان نشست خبری مراسم رونمایی از این دوسامانه و مانور آمادگی تجهیزات  جمعیت هلال احمر با حضور نیروی های امداد و نجات، جوانان، پیشاهنگ جمعیت هلال احمر و… برگزار شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۱۲/۲۲
امدادگر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی