آموزش کمک های اولیه

مطالبی درباره امداد و کمک های اولیه

صرع

سه شنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۰، ۰۷:۲۳ ب.ظ

صرع از بیماری های مغز و اعصاب می باشد که معمولاً بصورت تشنج و یا حواس پرتی است که در مدت زمان کوتاه اتفاق می افتد. بصورت ناگهانی و تقریباً بدون هیچ علامت آگاهی دهنده آغاز و چند دقیقه به طول می انجامد و مصدوم پس از آن, از حوادث بوقوع پیوسته چیزی بیاد نمی آورد .

مراحل حملات صرع :

مرحله اول: تمام عضلات فرد منقبض شده و مثل چوب خشک شده و در پی آن به زمین می خورد .

مرحله دوم: چند ثانیه بعد از مرحله اول دچار تشنج ها و تکانهای متعدد در تمام بدن می شود . در این مرحله کف از دهان بیمار خارج شده و ممکن است ادرار و مدفوع وی دچار بی اختیاری گردد .

مرحله سوم: پس از حدود یک دقیقه به حالت اغما می رود. در انتها فرد بهوش آمده و ممکن است به خواب طبیعی برود .

کمک های اولیه :

اولین شیوه درمان به وسیله ابن سینا دانشمند برجسته ایرانی ارائه شد. بدین گونه که وی با کشیدن دایره ای به دور بیمار به اطرافیان بیمار می گفت که جن در بدن بیمار رفته است و اجنه او را می آزارند و هرکس وارد این دایره بشود مورد هجوم جن ها واقع می شود. ابن سینا با این شیوه تنها می خواسته تا از ورود مردم به حیطه خط رسم شده در اطراف بیمار جلوگیری کند تا اکسیژن کافی به بیمار رسیده و بیمار به وضع عادی  خود برگردد. و حال اینکه امروزه نیز تنها کاری که از یک امدادگر بر می آید به شرح زیر می باشد:  

1)     در حین حمله مریض را از نقاط خطرناک دور کنید و به آرامی شانه ها و سر  او را بگیرید تا دامنه حرکت وی کم شود و به سر وی آسیب نرسد .

2)     در اثر تکان های شدید ممکن است مریض دچار ضربه مغزی شود و بهتر است زیر سر وی جسم نرمی مثل بالشت و غیره بگذارید .

3)     اگر دهان بیمار بسته بود سعی در باز کردن آن نکنید, ولی اگر دهان بیمار باز بود جسم نرمی مانند لاستیک یا دستمال را بین دندان های بیمار قرار دهید تا از گازگرفتن احتمالی زبانش جلوگیری شود. در ضمن این کار باید توجه داشته باشید که زبان مریض به عقب نیفتاده و راه های هوایی را مسدود نکند .

4)     بدلیل عدم اختلال در تنفس نیازی به تنفس مصنوعی نمی باشد .

5)     بعد از رفع حمله به بیمار استراحت داده و همچنین مایعات شیرین به او بخورانید

6)     در ضمن در صورتی که بیمار کنترل ادرار و مدفوع خود را از دست داد او را با چیزی بپوشانید تا پس از بهبودی, از اینکه دیگران وی را در آن وضع دیده اند ناراحت نشود .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۱۱/۱۱
امدادگر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی