آموزش کمک های اولیه

مطالبی درباره امداد و کمک های اولیه

علل ایجاد ایست قلبی (CPR)

چهارشنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۰، ۰۷:۱۶ ب.ظ

یکی از مهمترین علل مرگ در کشورهای توسعه یافته ایست ناگهانی قلب است. در بیشتر مصدومانی که دچار ایست قلبی می شوند عملکرد الکتریکی قلب مختل شده که به آن فیبریلاسیون بطنی می گویند.



در این اتفاق جریان الکتریکی که به طور طبیعی ضربان هماهنگی را در قلب بوجود می آورد ناگهان دچار هرج و مرج شده و به جای پمپاژ خون ایجاد لرزه های پراکنده ای را می کند که در اثر آن قلب مثل ژله می لرزد.

هنگامی که پمپ قلب از کار می افتد مصدوم به طور ناگهانی هوشیاری خود را از دست می دهد و در ظاهر به نظر مرده می رسد. در این هنگام قلب دیگر نمی تواند خون را پمپاژ کند و شما برای اینکه مغز دچار آسیب غیر قابل برگشت نشود تنها چهار دقیقه فرصت دارید. درصورتی که در این چهار دقیقه اقدامی صورت نگیرد مصدوم از نظر بیولوژیکی می میرد.

حمایت حیاتی پایه شیرخواران:

روش های حمایتی پایه در شیرخواران با کودکان و افراد بالغ تفاوت دارد زیرا در شیرخواران ایست قلبی به طور اولیه کمتر رخ می دهد و در اغلب اوقات شیرخوار ابتدا ایست تنفسی کرده و چون عضله قلب نمی تواند به اندازه کافی اکسیژن دریافت کند منجر به ایست قلبی می شود.

انسداد راه هوایی در شیرخواران:

همانطور که در پست قبلی توضیح داده شد راه هوایی ممکن است به صورت کامل یا جزئی مسدود شود. در انسداد ناقص شیرخوار ممکن است به طور دائم سرفه کند که در این حالت نباید جلوی سرفه او را گرفت.

اگر یک تهویه خوب به یک تهویه ضعیف تبدیل شود و یا تهویه از ابتدا ضعیف باشد مصدوم را باید به عنوان انسداد کامل راه هوایی مورد مداوا قرار داد. تهویه ضعیف با علائمی همچون سرفه های ناموثر، صداهای زیر، اشکال و سختی در تنفس، کبود شدن لب ها و بستر ناخن شناخته می شود.

در پست آینده به طور تفصیلی به راه های حمایت حیاتی پایه در شیرخوارگان، کودکان و یزرگسالان خواهیم پرداخت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۱۱/۰۵
امدادگر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی