آموزش کمک های اولیه

مطالبی درباره امداد و کمک های اولیه

تشخیص انسداد راه هوایی (خفگی)

چهارشنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۰، ۰۷:۱۳ ب.ظ

کوچکترین جسم خارجی ای در راه هوایی می تواند به طور کامل یا نسبی باعث بسته شدن راه هوایی شود. اگر این مجرا به طور کامل بسته شده باشد تهویه مختل می شود، اما اگر گردش هوا به طور نسبی مختل شده باشد مصدوم می تواند با یک سرفه شدید جسم خارجی را بیرون براند و انسداد را برطرف کند.


در این مرحله باید مصدوم را تشویق کنید تا سرفه کند. البته ممکن است یک تهویه خوب هم به تدریج به یک تهویه ضعیف بیانجامد. مصدومی که در خطر خفگی است و تهویه ناچیزی دارد، سرفه های ضعیف و ناموثری می کند و نفس او رفته رفته مشکل تر می شود.

در این نوع از مصدومین تلاش برای دم با یک صدای زیر همراه است. پوست، بستر ناخن و داخل دهان ممکن است به آبی خاکستری تغییر رنگ بدهد. باید به یاد داشته باشید که یک انسداد نسبی راه هوایی با تهویه ضعیف را باید مانند یک انسداد کامل درمان کرد.

انسداد کامل راه هایی در یک فرد هوشیار اغلب هنگام غذا خوردن رخ می دهد. در کودکان و نوزادان ممکن است هر نوع شیء خارجی باعث خفگی شود. غذاهایی مانند هادت داگ، شکلات، بادام زمینی، انگور و... به خاطر شکل صاف و یکنواختی که دارند می توانند بیشتر باعث این اتفاق شوند. غیر از غذا اجسام دیگری مثل: بادکنک، توپ، مهره، سکه و... نیز می توانند باعث خفگی شوند.

به این نشانه های توجه داشته باشید!

درصورتی که راه هوایی مصدوم کاملاً بسته شده باشد معمولاً قادر به صحبت کردن، نفس کشیدن، سرفه کردن نیست و اگر از او بپرسی می تواند صحبت کند؟ نمی تواند پاسخ دهد. واکنش مصدومی که در حال خفگی است به طور طبیعی تقلا کردن است، گردنش را می گیرد و نشان می دهد که دارد خفه می شود. این حرکات را زجر تنفسی می گوییم.

در این حالت مصدوم هراسان و نگران است و به خاطر انسداد کامل راه هوایی که اجازه نمی دهد هوا داخل ریه ها شود، علائم محرومیت از اکسیژن مانند رنگ پریدگی ظرف چند دقیقه نمایان می شود. البته در مصدومی که کاملاً پاسخ نمی دهد انسداد راه هایی می تواند در نتیجه شل شدن زبان و عقب رفتن آن باشد که جلوی هوا را گرفته است. در این صورت می توان با قرار دادن صحیح سر و اصلاح راه هوایی این مشکل را بر طرف کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۱۱/۰۵
امدادگر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی