آموزش کمک های اولیه

مطالبی درباره امداد و کمک های اولیه

نحوه شرح حال گیری و انواع معاینه

شنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۰، ۰۷:۵۷ ب.ظ

شرح حال گیری وظیف های است که باید در مقابل مصدومان بدحال با توجه به اظهارات اطرافیان و در مصدومین معمولی از خود آنها گرفته شود تا بتوان بهترین کمک را در کمترین زمان به او ارائه داد. به طور قطع اطلاعاتی که از این شرح حال به دست می آورید بر نوع کمکی که شما به مصدوم ارائه می دهید تاثیر به سزایی دارد. ما شرح حال گیری را به صورت مخفف سردانا می گوییم.


س: سابقه بیماری: آیا چنین مشکلی را قبلاً داشته اید؟ آیا بیماری دیگری هم دارید؟

ر: رخدادی که منجر به آسیب کنونی شده است: چطور آسیب دیدید؟

د: داروها: چه نوع دارویی مصرف می کنید؟ آیا مواد مخدر یا الکل مصرف می کنید؟

آ: آلرژی: آیا به چیزی حساسیت دارید؟

ن: نشانه: نشانه مصدومیت در کدام بخش از بدن شما وجود دارد؟ (شکایت اصلی)

آ: آخرین وعده خوراک: آخرین چیزی که خوردید چه بود و در چه زمانی؟

معاینه بالینی و شرح حال گرفتن از مصدوم

معاینه بالینی و شرح حال گرفتن از مصدوم بسته به نوع مصدوم به دو دسته عده تقسیم می شود. یعنی بسته به این مصدوم آسیب دیدگی شدید داشته باشد یا نه، نوع کار شما هم تفاوت خواهد کرد.

در مصدومی که آسیب دیدگی شدیدی داشته است (اگر سر، گردن، قفسه سینه یا پشت فرد مجروح شده) سر را ثابت نگاه می دارید تا حرکت نکند. ABC را بررسی کنید و یک معاینه سریع از نوک سر تا نوک پا داشته باشید. در صورت امکان یک شرح حال بگیرید.

در مصدومی که آسیب دیدگی شدیدی ندارد بیشتر روی جایی که مصدوم از آن شکیت دارد متمرکز می شویم. بنابراین برای معاینه در محدوده آسیب تب لز را اجرا کرده و محدوده درد را مشخص می کنیم. پس از معاینه می توان شرح حال گرفت.

از مصدوم بدحالی که ÷اسخ نمی دهد ابتدا معاینه سریع به عمل اورده و سپس از اطرافیان شرح حال بگیرید.

تازمانی که اورژانس می رسد چه کنیم؟

پس از ارزیابی اولیه، معاینه و شرح حال کمک های اولیه را به موثع ارائه دهید. در مدت انتظار برای رسیدن اورژانس مرتب از مصدوم بررسی به عمل آورید. در بررسی به طور مرتب پاسخ دهی مصدوم، ABC و تاثیر کمک های اولیه را بررسی کنید. حداقل هز 5 دقیقه یک بار بررسی خود را تکرار کنید و مشاهدات و یافته های خود را به پرسنل اورژانس گزارش دهید.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۰/۱۱/۰۱
امدادگر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی