آموزش کمک های اولیه

مطالبی درباره امداد و کمک های اولیه

شناسایی مشکل اصلی (ارزیابی اولیه)

شنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۰، ۰۵:۵۷ ب.ظ

به هنگام ارائه کمک های اولیه ارزیابی اولیه از مصدوم یکی از مهمترین مهارت هاست. هرگاه با یک مصدوم روبرو می شوید باید صحنه را بررسی کنید. در این بررسی می توانید میزان ایمنی صحنه، علت آسیب مصدوم و یا بیماری وی و نیز تعداد مصدومان را مشخص کنید. پس از بررسی صحنه نوبت یه بررسی مصدوم می رسد که او را از لحاظ شرایطی که حیات او را تهدید می کند (مثل انسداد راه هوایی و یا نارسایی در گردش خون و...) بررسی کرده و مشکل را برطرف کنید.


هدف ر ارزیابی اولیه آن است که بدانید آیا آسیبی جان مصدوم را تهدید می کند یا خیر و در صورت توان آن را برطرف سازید. این ارزیابی در سه مرحله شامل: بررسی راه هوا، بررسی تنفس و بررسی گردش خون انجام می شود. باید دقت کنید که این سه مرحله نباید جابجا انجام شود و البته نباید بیشتر از یک دقیقه طول بکشد.

این ارزیابی اولیه در صورتی است که مصدوم نتواند صحبت کند و پاسخی به سوالات شما ندهد. درصورتی که مصدومی به سوالات شما پاسخ دهد باید از او نام، اینکه کجاست و چه اتفاقی افتاده است سوال شود.

مراحل ارزیابی اولیه:

A: راه هوایی: در یک مصدو.م بدون پاسخ تنفس را باید پس از بازکردن راه هوایی بررسی کنید. برای این کار قفسه سینه او را درحالی که گوش شما نزدیک دهان بیمار است نگاه  کنیدکه به بالا و پایین حرکت می کند یا نه؟ اگر مصدوم نفس نمی کشد راه تنفس هوایی را باز نگه داشته و دو تنفس کوتاه به او بدهید. راه هوایی در مراحل کمک به مصدوم باید باز باشد. اگر بیمار آه می کشد، صحبت می کند و یا می گرید معلوم است راه هوایی باز است. در مواردی که بیمار نفس نمی کشد و یا راه هوایی مسدود است باید به نحوی این مشکل برطرف شود. (در بخش های بعدی به مانور شکمی (هایم لیش) و رفع مسدود بودن راه هوایی اشاره خواهیم کرد)

B تنفس: هر فرد بالغ در هر دقیقه 12 تا 20 بار تنفس می کند. مصدومی که دچار مشکل در مجاری تنفس است کمتر از 8 یا بیش از 24 بار در دقیقه تنفس می کند. در این مرحله به اشکلاات واضح تنفسی مثل صداهای غیرعادی هنگام نفس کشیدن، خس خس کردن، خرخر کردن و... توجه کنید و نه تعداد تنفس.

C گردش خون: در این مرحله باید گردش خون مصدوم بررسی شود. به این منظور نشانه های گردش خون

را بررسی کرده و به دنبال محل خونریزی می گردیم.

* نشانه های طبیعی گردش خون عبارتند از: تنفس، سرفه، حرکت، رنگ و دمای پوست.

خونریزی: با نگاهی به سرتاسر بدن مصدوم او را از نظر خونریزی بررسی می کنیم (لباس خون آلود یا خون روزی زمین نشانه های خوبی است). (به روش های جلوگیری از خونریزی و بند آوردن خون را در بخش های بعدی اشاره خواهیم کرد)

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۰/۱۱/۰۱
امدادگر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی