آموزش کمک های اولیه

مطالبی درباره امداد و کمک های اولیه

بیماری هایی که از راه خون منتقل می شوند

سه شنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۰، ۰۵:۱۵ ب.ظ

یکی از اولین چیزهایی که در کمک رسانی و امداد با ان مواجه می شویم خون است. در مواجهه با خون (غیر از افرادی که دچار افت فشار خون شده و می ترسند) باید به نکات بهداشتی مهمی توجه کرد. علت این موضوع هم در آن است که میکروارگانیسم هایی در خون یک فرد آلوده وجود دارد که ممکن است در تماس با آن افراد دیگری را نیز دچار بیماری کند.

                                      

این بیماری ها عبارتند از:

1)    هپاتیت B: هپاتیت یک نوع عفونت کبدی است که انوع A، B و C آن از همه شایع تر است و هرکدام به علت یک نوع ویروس ایجاد می شوند. البته در این میان برای هپاتیت B واکسن وجود دارد و تزریق آن به همه کودکان و افراد بالغی که ممکن است با خون در تماس باشند توصیه می شود.

2)    هپاتیت C: هپاتیت C از نوع ویروس دیگری ناشی می شود اما شباهت های زیادی با بیماری هپاتیت B دارد و می تواند در درازمدت باعث بیماری کبد و یا سرطان کبد شود. البته شدت هپاتیت C ثابت نیست و ممکن است در هنگام آلودگی هیچ نشانه ای نداشته باشد. در حال حاضر برای درمان هپاتیت C هیچ واکسنی وجود ندارد.

3)    HIV: شخص آلوده به ویروس مختل کننده دستگاه ایمنی بدن یا ایدز می تواند از طریق خون خود دیگران را هم آلوده کند. تاکنون برای پیگیری از عفونت HIV هیچ واکسنی تولید نشده است و هنوز هم بهترین راه پرهیز ار آلوده شدن است.


حفاظت:

در بشتر موارد به همراه داشتن و استفاده کردن از تجهیزات حفاظت شخصی و رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی می تواند جلوی تماس با میکروب های قابل انتقال از راه خون و آلوده شدن را بگیرد. از جمله لوزام حفاظت شخصی می توان به دستکش های معاینه (لاتکس)، حفاظ چشمی، ماسک و... اشاره کرد.

 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۰/۱۰/۲۷
امدادگر

نظرات  (۲)

 سلام بر امدادگر

 

می خواستم آغاز شروع به کار  وبلاگت رو بهت تبریک بگم

 

موفق باشید

با تشکر.

۲۹ دی ۹۰ ، ۱۸:۴۳ موسی منفرد
 سلام. با مطلب تخصّص و تعهّد از منظر امام خمینی(ره) به روز هستم خوشحال می شوم نظر شما را در این خصوص بدانم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی