آموزش کمک های اولیه

مطالبی درباره امداد و کمک های اولیه

وضعیت اضطراری

يكشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۰، ۰۶:۲۳ ب.ظ

اگرچه دانستن و آموختن کمک های اولیه لازم است اما دانستن زمان استفاده از آن و یا دانستن آنچه وضعیت اضطراری نامیده می شود ضرورت زیادی دارد. وضعیت اضطراری به وضعیتی گفته می شود که مشکلی وجود دارد و در این زمان وضعیت ظاهری و یا رفتار یک فرد یا محیط پیرامونی او نشان از یک اتفاق غیرعادی را داشته باشد.

وضعیت اضطراری را ناظر یا رهگذر باید شناسایی کرده و او اولین حلقه ارتباطی حیاتی بین امدادگر و مصدوم است. یک ناظر باید مراحل زیر را با سرعت و در عین آرامش انجام دهد:

1)     تشخیص وضعیت اضطراری

2)     تصمیم به کمک

3)     ارزیابی مصدوم

4)     درصورت لزوم تماس با اورژانس

5)     مراقبت از مصدوم

در این پست به توضیح مرحله اول که همان تشخیص وضعیت اضطراری و جستجو و بررسی صحنه است می پردازیم. اگر شما با یک صحنه اضطراری روبرو هستید در اولین قدم باید بررسی های زیر را انجام دهید. (این بررسی ها نباید بیشتر از چند ثانیه طول بکشد:

1-   خطراتی که متوجه شما، مصدوم یا رهگذران باشد: ابتدا باید محیط را از خطرات ناگهانی برای خود، مصدوم و سایرین بررسی کنید، چرا که اولاً شما باید در سلامت باشید تا بتوانید به دیگران کمک کنید. برای مثال در حادثه ای که در یک ساختمان در حال تخریب روی داده است شما ابتدا باید از امن بودن محیط آگاه باشید وگرنه حضور در آن محل نه تنها باعث مصدوم شدن شما، بلکه ممکن است باعث به خطر افتادن بیشتر جان مصدوم شود.

2-   چگونگی و علت به وجود آمدن آسیب یا بیماری: باید با نگاه کردن به اطراف از علت به وجود آمدن آسیب آگاه شوید. این موضوع به شما برای کمک به مصدوم و به نجاتگران اورژانس جهت تشخیص وسعت صدمات کمک خواهد کرد.

3-   تعداد مصدومان: باید بدانید که آیا مصدوم دیگری در محیط وجود دارد یا نه؟ این کار باعث می شود تا نجاتگران بتوانند تقسیم کار کرده و به کمک همه بروند و یا درصورت تنها بودن به کمک فردی که وضعیت وخیم تری دارد بشتابند.

در قسمت آینده به مرحله ارزیابی مصدوم و تماس با اورژانس خواهیم پرداخت.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۰/۱۰/۱۸
امدادگر

نظرات  (۱)

 سلام چه ضرورتی داره که به این مسایل پیش پاافتاده می پردازی؟ به جای این مسایل اولیه به همون آموزش کمک های اولیه بپرداز رفیق

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی